ARTWORK : Installation Art

  • 방 드로잉 (눈금) #1 - 장소 1_프로젝트 갤러리
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방 드로잉 (눈금) #1 - 장소 1_프로젝트 갤러리

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    주고받는 모서리_오종의 공간프로젝트 

    • 참여작가: 오종
    • 전시기간: 2018.06.29~2018.08.15
    • 전시장소: 서울시립미술관 서소문본관 프로젝트갤러리 내외부
    • 관람시간: ~10:00~20:00 , , 공휴일 10:00~19:00 뮤지엄 나이트 10:00~22:00 (매월 둘째, 마지막 주 수요일)
    • 관람료: 무료

    서울시립미술관은 공간을 경험하는 새로운 감각과 인식을 모색하고자 주고받는 모서리_오종의 공간프로젝트를 개최한다. 본 전시의 제목 주고받는 모서리는 특정 장소를 읽고 하나의 점에서 시작하여 서서히 입체를 만들어나가는 작가의 작업방식과 태도를 집약하는 표현이기도 하다. 전시는 작가의 시공간을 사유하는 과정과 관람객의 움직임이 상호 교차하여 완성된다. 전시 범위는 3층 프로젝트 갤러리를 중심으로 채광이 들어오는 통로와 관람객의 이용 빈도가 높은 2층 엘리베이터 앞과 미술관 로비 상부를 포함하여 미술관 곳곳으로 확장된다. 작가 오종은 재료와 도구만으로 꾸려진 배낭 하나를 메고 여러 도시와 국가를 이동하며 창작을 시도하는 작가다. 그에게 전시실은 전시공간인 동시에 작업실이기도 하다. 자유로우면서도 동시에 수학적 방식으로 공간에 반응하는 작가의 작업은 매번 경험을 결과물로 제시한다. 그래서 그의 작업은 전형적인 조각으로 규정되기 보다는 장소 특정적 설치 혹은 공간 드로잉/설치 작업으로 분류될 수 있다. 공간 전체를 재료로 하는 작가는 절제된 표현을 통해 조화와 긴장을 조성하며 표현을 극대화시켜나간다. 다른 전시들이 작품이나 오브제로 전시장을 채우는 것과 달리 작가는 주로 가는 선과 같은 재료들을 사용하여 비물질적인 공간을 조성함으로써 우리가 인지하지 못했던 대상으로 우리의 시선과 감각을 돌린다.

    전시제목 주고받는 모서리A4 규격의 지면과 작가 사이에 주고받은 대화를 기록한 책 플로트(Float) 시리즈 7(헤적프레스, 2017)’에서 가져온 것이다.

     

    Corner Dialogue_Spatial Project by Jong Oh

    • Artist: Jong Oh
    • Dates: 2018.06.29~2018.08.15
    • Venue: Inside and out of the Project Gallery, 3F, SeMA Seosomun
    • Opening Hours: Tue~Fri 10:00~20:00 Sat, Sun & National Holidays 10:00~19:00 Museum Night 10:00~22:00 (Every 2nd & Last Wed)
    • Admission Free

    Seoul Museum of Art presents Corner Dialogue_Spatial Project by Jong Oh, seeking a new sense and recognition of experiencing space. The title “Corner Dialogue” is an expression that integrates his artistic practice and attitude, where he departs from one point by reading a specific space and gradually makes a three-dimensional figure. The show is completed in the intersection of his thinking process on spacetime with the movements of the audience. Centered in the Project Gallery on the third floor, including the sunlit corridors, the space in front of the lift on the second floor with its many users, and the upper reaches of the lobby space, the exhibition extends outward to all parts of the museum.

    Jong Oh is an artist who travels between many cities and countries with his tools and materials in a backpack, trying to create things along the way. The gallery is to him both a space for shows as well as a studio. His works, flexible while responding to the space with a mathematical approach, always result in experience. Accordingly, his practice is defined as site-specific installation or spatial drawing/installation rather than traditional sculpture. Taking the space itself as a material, the artist creates harmony and tension with understatement, and maximizes expression. Unlike other exhibitions, filled with artworks or objects, he primarily uses materials like thin lines, creating a non-physical space. Our gaze and senses are turned into something we haven’t recognized.

    * The exhibition title “Corner Dialogue” comes from the book Float series 7(Hezuk Press, 2017) which documents the dialogue of the artist with the A4 size paper.

     

    · 작가 오종 웹사이트(Artist Jong Oh Website) : http://www.ohjong.com/

    

    • <소토 보체>(UCONN 컨템퍼러리 아트 갤러리, 2016)에서 작가 인터뷰 및 제작 과정 영상 
    • Artist Interview with Jong Oh : His Philosophy, Practice and Exhibition in Sotto Voce, UCONN contemporary art Gallery, 2016

    




    작품소개

    이번 공간프로젝트에서 오종은 그의 대표 연작 중 하나인 <방 드로잉>의 신작을 선보인다. 그는 초기 <방 드로잉> 연작에서 외부 장소나 풍경을 전시실로 가져오거나 이를 단순화시키는 과정에서 발견되는 벽의 결함들을 지워가며 작품을 구성했다. 그리고 점차 이 흔적을 작업의 출발점으로 삼거나 소재가 되는 공간의 특정 형태를 설치물로 구현함으로써 전시장소가 작품의 일부가 되는 최근 <방 드로잉> 작업에 이르렀다. 이번 전시에 소개하는 <방 드로잉 (눈금) #1>은 미술관의 건축물, 전시실 안팎의 구조와 환경적 특질을 재료로 특정 시간대에 작가와 공간 사이에 일어난 대화의 결과물이다. 그간 재료와 도구의 경계를 허물어 온 작가는 이번 전시에 평소 작품 제작에 필수 도구인 '접이식 눈금자'를 작업화 하였다. 이 도구를 사용하여 미술관의 창문, 계단, 모서리와 같이 작가에게 흥미로운 건축 지점을 측정하고 이를 조형화하여 전시실 안팎으로 공간을 구성해 나갈 예정이다.

    작가의 상상력으로 재해석된 공간 탐구의 결과물을 관람객이 직접 몸을 움직여 경험하게 함으로써, 작가는 우리에게 어디에나 있는 공간에 대한 새로운 무의식, 시선, 감각 등을 환기시킨다. 작품의 중요한 요소로 작용하는 관객의 움직임은 전시장소와 작품, 그리고 우리 사이에 각기 다른 작품의 다양한 의미를 생성할 것이다 

    • Room Drawing (graduation) #1
    • wood, acrylic sheet, metal rod, thread, weight, fishing wire, pencil line, paint, felt
    • dimension variable
    • 2018

    For this spatial project, the artist presents one of his representative works, Room Drawing. At the beginning of the Room Drawing series, he made works by erasing flaws found in the process of bringing or simplifying places or landscapes to the gallery space. Over time, he has developed the incorporation of the gallery space as a part of Room Drawing by taking these traces as a starting point for his work, or realizing the installation using particular forms of the space as raw materials. Room Drawing (graduation) #1 is the result of dialogues that took place between the artist and the space at a certain time, using the architectural elements of the museum, the interior and exterior structures of the gallery space, and features of the environment. Having worked to break down the boundary between material and tool, for this exhibition, the artist makes a work of art out of a “folding ruler”, an essential tool for making works. Using this tool, he will measure architecturally interesting points such as windows, stairs, and corners of the museum and turn these into forms to be installed inside and outside of the gallery space.

    In this way, with the movements of their bodies, the audience experience a space which is the outcome of the artist’s imaginative reinterpretation. Jong Oh invokes new unconsciousness, perception, and a sense of the space that surround us. The movement of the audience, which is an essential part of the works, creates another meaning among the gallery space, the works, and ourselves.

    장소프로젝트 갤러리

    프로젝트 갤러리는 이 전시의 중심이 되는 장소이다. 창문, 바닥 타일, 정문의 기둥 등 미술관곳곳의 건축적 요소로부터 비롯된 형상들은 벽의 생김새, 천장의 틈, 호 모양의 입구와 같이 갤러리의 환경으로부터 출발하는 드로잉과 조응하여 갤러리 공간을 재구성한다.


EXHIBITED TOGETHER

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방 드로잉 (눈금) #1 - 장소 2_미술관 3층 창가
오종
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방 드로잉 (눈금) #1 - 장소 3_미술관 2층 복도
오종
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방 드로잉 (눈금) #1 - 장소 4_미술관 2층 엘리베이터 앞
오종

POPULAR WORK

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